Considering the current EU data protection laws, please take a minute to review the Terms & Conditions for using our services. This document describes how we use your data.
AcceptTransfer all of your data to the upgraded platform to enjoy new features and improved support!
Migration Guide CloseHei! Jeg har gått meg vill i brukerveiledningene.. Vet noen hvor jeg finner dokumentasjon på hvordan prosessene "Fjern duplikater" og "Slå sammen poster" fungerer for Juridiske personer? -MT
Tags:
Views: 97
Den generelle brukerveiledningen omfatter ikke "datavask" (opprydning i lister). Og vi har pr i dag heller ingen egen dokumentasjon som dekker det dere etterspør. Derimot har vi kursmanualen for Primus videregående kurs, som forklarer hvordan dette fungerer.
Det Gunleiv skriver er helt korrekt, men fra og med versjon 5.7 av Primus har man bedre kontroll på sammenslåing av duplikater enn man hadde i tidligere versjoner.
Jeg anbefaler å bruke søkemodulens Admin-meny. Den har vært tilgjengelig i Primus-versjoner flere år tilbake. Da kan man søke opp navn-poster, og fra treff-listen kan man markere de poster som man vil slå sammen. Da har man full kontroll.
Som følge av forespørselen vil jeg nå prioritere å lage en manual som besvarer dette spørsmålet. Dette vil inngå i en mer omfattende manual som tar for seg Admin-modulen i Primus.
Takk for gode innspill, og flott at det vil komme en manual for Admin!
Når jeg etterspør hvordan dette fungerer, gjelder det f.eks. når man bruker "slå sammen poster", er det da kun feltene fra den foretrukne posten som videreføres, eller får man en ekte sammenslåing der ALLE opplysninger slås sammen i en post?
Jeg må tydeligvis få fortgang i å få oppgradert til ver.5.7 :)
Hei May Tove.
Funksjonen "Slå sammen poster" vil videreføre KUN feltene i den foretrukne posten, mens data som ligger i de andre postene vil gå tapt. Vi klarer ikke gjøre en "ekte" sammenslåing fordi det er mange felter i postene som ikke kan "slås sammen".
Se for deg sammenslåing av to navn-poster som begge inneholder "etternavn, fornavn", nasjonalitet, fødselsår, dødsår, kjønn. Dersom disse var forskjellige som følge av feil-registreringer - hvordan skulle da resultatet se ut? Det er bare plass til 1 nasjonalitet, 1 dato for fødsel, 1 dato for død, ett valg for kjønn.
Nei - jeg er redd vi ikke kan klare å lage en "ekte" sammenslåing.
Og det betyr at man må kopiere alle ønskede opplysninger (fra de forskjellige postene som skal slås sammen) inn i én post - og denne velges som hovedpost ved sammenslåingen.
Fra versjon 5.8 vil vi kunne åpne flere skjermbilder av samme objekt-type, slik at det blir mulig å sammenligne innhold mellom to gjenstander, to foto, to navn-poster, osv...
Finn info om siste gjeldende versjon av Primus her:
http://www.kulturit.no/primus/
Man får et valg om hvilken juridisk person som skal være hovedpost, men opplysninger kopieres ikke fra de andre postene. Dvs. at det anbefales å kopiere eventuelle relevante opplysninger inn på det som skal være hovedposten, før funksjonen "slå sammen poster" brukes.
Ja, det var det jeg trodde, greit å få det bekreftet :)
Welcome! To view all notes, click here.
Created by Admin Oct 14, 2012 at 5:11pm. Last updated by Admin 5 hours ago.
Treff gode kollegaer til en hyggelig fagdag. Meld deg på vårens brukermøter i Oslo (Gardermoen) og i Stockholm.Påmelding brukermøte
Created by Tove Wefald Pedersen Feb 22, 2016 at 1:33pm. Last updated by Tove Wefald Pedersen Feb 22, 2016.
Takk til alle som bidro på workshopen. For de som ikke hadde mulighet til å delta, ligger det mer informasjon om arbeidet med DigitaltMuseum4 på hjemmesidene våre, kulturit.org/prosjektdigitaltmuseum.
Det er også mulig å melde seg på de neste workshopene for å være med å skape veien videre.
Created by Gunn Walmann, KulturIT Feb 5, 2016 at 11:19am. Last updated by Gunn Walmann, KulturIT Feb 5, 2016.
© 2019 Created by Admin.