Innspill fra Petter Snekkestad, Nordlandsmuseet:

Hei Siri og andre,

Nordlandsmuseet skal straks ut på DigitaltMuseum og et par spørsmål dukker opp. Vi har 11 000+ foto av to profilerte lokalfotografer som skal ut i første omgang. Krevende å gå gjennom alle for å luke vekk eventuelle krenkende eller for private  foto, utover det rent fotojuridiske (som er i orden). Eks: Likstråbilde på kloss hold med fullt navn, 1941.

Opplever noen av dere beskyldninger fra publikum om overtramp?

Views: 70

Reply to This

Upload Files

Attach files (limit: 7MB)

Replies to This Discussion

Delete

Her på Trøndelag Folkemuseum er vi ganske liberale med å publisere. Det hender at vi holder tilbake bilder som kan virke støtende på noen - f.eks. noen fra siste krig. Men bilder av likstrå bør vel kunne legges ut uten problemer (i alle fall eldre materiale). Slike bilder har en ganske lang tradisjon og er en del av vår historie. Etter flere år med publisering så kan jeg i farten bare huske en litt negativ kommentar (faktisk fra England) i forbindelse med et navn knyttet til krigshandlinger og de ville ha bildet fjernet. Men det viste seg etter hvert etter noe kommunikasjon med klageren at det var uproblematisk å ha det liggende med en liten justering av teksten. Generelt så er min erfaring at publikum setter stor pris på å finne bilder på digitaltmuseum, men et visst skjønn må man jo selvfølgelig utvise.

Delete

Takk for det, Arnstein.

Inntrykket mitt er at noen sjanser må tas, så får man heller være svært lydhør når noen klager.


Arnstein Lund said:

Her på Trøndelag Folkemuseum er vi ganske liberale med å publisere. Det hender at vi holder tilbake bilder som kan virke støtende på noen - f.eks. noen fra siste krig. Men bilder av likstrå bør vel kunne legges ut uten problemer (i alle fall eldre materiale). Slike bilder har en ganske lang tradisjon og er en del av vår historie. Etter flere år med publisering så kan jeg i farten bare huske en litt negativ kommentar (faktisk fra England) i forbindelse med et navn knyttet til krigshandlinger og de ville ha bildet fjernet. Men det viste seg etter hvert etter noe kommunikasjon med klageren at det var uproblematisk å ha det liggende med en liten justering av teksten. Generelt så er min erfaring at publikum setter stor pris på å finne bilder på digitaltmuseum, men et visst skjønn må man jo selvfølgelig utvise.

Delete

Jeg kjenner til flere tilfeller der det har vært nødvendig å avpublisere bilder, også selv om museet har hatt alle tillatelser har avbildet person i ettertid ombestemt seg og bedt om at bildet skal fjernes.

Ved å avpublisere en post i Primus, skal denne være borte fra DigitaltMuseum til neste dag. Dersom henvendelsen oppleves som kritisk, send en epost til support@kulturit.no, så kan vi fremskynde avpubliseringen.

Delete

Norsk Folkemuseum publisererer svært mange foto på DiMu. Veldig sjelden får vi slike tilbakemeldinger, men når vi får det er vi raske med avpublisering og et hyggelig og saklig svar. Det hindrer at saken eskalerer til en konflikt. 

Delete

Betryggende at store institusjoner legger ut mye (grovkjemmet, slik jeg forstår det) foto uten at publikum rasler med sabler og rettssak. 

Delete

Publisering på digitaltmuseum er et flott tilbud til publikum, noe de tydeligvis setter stor pris på etter alle tilbakemeldingene å dømme. Jeg må få legge til at det meste vi har lagt ut så langt av bildemateriale er etter fotograf Schrøder i Trondheim - og disse er jo for det meste av en mer generell karakter. Jeg vil tro at bilder av mer "lokal" karakter kan oppleves som noe mer komplisert i noen tilfeller fordi disse er samlet inn lenge før internett var oppfunnet og tanken om publisering var helt fjern og derav manglende kontrakter. Generelt er tilbakemeldinger fra publikum en stor berikelse for våre samlinger i og med at det kommer inn så mye saklig informasjon. Det store tankekorset hos oss er hvordan vi i fremtiden betjener disse kommentarene. Allerede nå går det med ganske mye tid til å sende en høflig takk for hjelpa og å revidere i databasen - så jeg tør ikke å tenke på hvordan det går når vi lagt ut flere hundre tusen/million bilder .... Men det er et luksusproblem som vi må løse underveis og være takknemlige for at publikum engasjerer seg :)  

Delete

Akkurat dette med behandling og lagring av brukerkommentarer er noen vi på NF har tenkt mye på - fordi vi har så mye materiale ute og dermed får mange tilbakemeldinger. Vi skulle ønske oss tekniske løsninger som gjorde at disse kunne behandles i samme verktøy som vi jobber i internt - altså Primus i en eller annen form. Og at disse ble søkbare + logget for fremtiden.

Reply to Discussion

Upload Files

Attach files (limit: 7MB)

Text Box

Notes

Notes Home

Welcome! To view all notes, click here.

Created by Admin Oct 14, 2012 at 5:11pm. Last updated by Admin 5 hours ago.

Västmanlands läns museum er publisert på DigitaltMuseum

Västmanlands läns museum är ett kulturhistoriskt museum med rötterna i historien. Vi finns på Karlsgatan 2 i Västerås. Att samla, vårda, förvalta och tillgängliggöra är våra ledord. Sedan starten 1861 har vi samlat på det mesta som går att samla på; fotografier, arkivalier, arkeologi, kulturhistoria,…

Continue

Created by Gunn Walmann, KulturIT Jun 26, 2018 at 10:17am. Last updated by Gunn Walmann, KulturIT Jun 26, 2018.

Setesdalsmuseet er nå publisert på DigitaltMuseum

Setesdalsmuseet er eit regionalmuseum for kommunane Bykle, Valle, Bygland, Evje og Hornnes og Iveland. Setesdalsmuseet er ein del av Aust-Agder museum og arkiv.

Setesdalsmuseet har ei 100 år gamal historie. Setesdalskulturen var velkjend, men så langt hadde filosofien vore å hente ut…

Continue

Created by Gunn Walmann, KulturIT Jun 21, 2018 at 2:22pm. Last updated by Gunn Walmann, KulturIT Jun 21, 2018.

Groups

© 2019   Created by Admin.   Powered by

Badges  |  Help  |  Privacy Policy  |  Terms of Service