Hej

P.g.a att vårt planerade eKultur Sverigemöte kolliderar med KulturITs kurser i FDV- och Konserveringsmoduler så har vi möjlighet att flytta mötet till den 26/1, samma klockslag, samma plats. Hoppas alla tycker detta är okej och att ni inte har hunnit köpa biljetter ännu. Anmälan kan göras på denna tråd.

Vänliga hälsningar Ulrika

Views: 350

Reply to This

Upload Files

Attach files (limit: 7MB)

Replies to This Discussion

Delete

Kom in med förslag på teman för gruppdiskussioner och presentationer!

På det förra mötet diskuterades mötesformen och vi bestämde att vi skulle fortsätta med gruppdiskussioner, men även att någon har en kortare presentation av hur man använder e-kultursystemet på sitt museum t.ex. i pedagogiken.

Förslaget var att vi en månad innan mötet för en diskussion på e-kultur om vad som önskas diskuteras. Förslag på disposition på kommande möte:

  • Inledande diskussion, aktuella frågor
  • Presentation, en större eller flera mindre
  • Gruppdiskussioner med byte av grupp
  • Avslutande diskussion   
Delete

Hej!

Det låter bra!

Passar på att anmäla mig själv och min kollega Linda Frendberg.

God jul och Gott nytt år! :-)

Vänliga hälsningar
Christine

Delete

Hej,

jag anmäler mig härmed.

Hälsningar Johanna

Delete

Hej!

Den 26/1 funkar bra för mig också. Jag anmäler mig. Platsen, densamma?

//Anders

Delete

Hej, jag anmäler mig! Jim Löfgren, Östergötlands museum.

Jag skulle särskilt vilja diskutera Fotografier, i den mån utrymme finns. Här är mina/våra frågeområden, jag sparar även detta separat.

- Hur används Motivbeskrivning resp. Titel i Primus och hur visas de på Digitalt museum. Bruket skiljer sig mellan museer. Vi har hos oss börjat ge fotografier en Titel (museets titel) som då presenteras som en kort bildtext även vid sökträffar, snarare än en lång trunkerad Motivbeskrivning. Det fungerar bättre. Men har inte blivit bra i uppdateringen av DM.

Hiearkisk gruppering, en rad frågor.
- Hur kan man registrera fotografier på arkiv/samlings- serie- och volymnivå. Några erfarenheter?
Utifrån behovet att beskriva en samling där kanske bara några exempelbilder är inlagda på objektnivå. En struktur är bra inte minst då digitalisering ofta bara kan ske med urval/exempel och man vill ha en tillgänglig kunskap om samlingen som sådan.

- Hur tänker vi kring gruppering av flera bilder i en post, något som många använder om man tittar på Digitalt museum. (Jag syftar inte på Exemplar.)

- Hur vitt är begreppet Motiv? I generell vägledning till Primus 5.7 är för mig står under 5.2 Fotoexemplar bl.a. detta (som jag inte förstår): "Ett motiv kan vara hierarkiskt organiserat i samlingar, serier och enstaka bild."
För mig är ett motiv just ett avgränsat fotografiskt motiv. Det skulle kunna ha varianter, olika exponeringar. Det skulle även kunna vara ett bildreportage, eller en miljö. Så används det av många.

Accession
Hur använder vi Accession? I förhållande till ovanstående?

Samling versus Arkiv
Jag är arkivarie och van att se på fotografier utifrån arkiv. En fotografs efterlämnade arkiv från den egna verksamheten. Inte en samling fotografier med olika proveniens. Val av begrepp och metod skiljer sig mellan museer. Fotografier hänförs hos museer vanligen till samlingar och accessioner men de kan också vara redovisade som fotografier i K-serier i arkiv. Fotografier är förtecknade och beskrivna i övergripande serier, ibland i volymer, oftast inte på objektnivå.

- Hur ser ni som olika museer på förhållandet arkiv-samlingar.

- Hur hanteras museikatalog i Primus i förhållande till arkivförteckningar. På enklast sätt kan en arkivreferens användas. Men en hierarkisk struktur för fotografier kunde också avspegla organiseringen i arkivet.

Stora frågor kanske till annat tillfälle:
- Vilka CC-licenser används?
Jag finner att många har en (t.ex.) CC BY ND NC-licens snarare än CC-0/ public domain för bilder från låt säga före 1930 där skyddstid för verk garanterat har gått ut. För fotografiska bilder från före 1969 har också skyddstiden gått ut. Museet torde ha frihet att sätta villkor? Men det ligger också i uppdraget att tillgängliggöra.
- Nedladdning av högupplösta bilder i förhållande till bildbeställningar. (Taxor för hantering.)

Ljudfiler
- Vi har också från vårt museum frågor om registrering av ljudfiler.

Delete
Hej. Jag kommer till mötet/Hälsningar Kerstin
Delete

Hej !

Jag kommer den 26:e !

Delete

Kommer!

Delete


Hej!

Vi blir två från Tekniska museet

//Anders

Delete

Hej!

Jag anmäler mig från Jönköpings läns museum.

Hälsning Maria

Delete

En fråga jag skulle vilja ta upp och informera/diskutera handlar om mappning av data från DigitaltMuseum till K-samsök och skördning av museernas data till Europeana, utifrån erfarenheter från K-samsöks leverantörsmöte i november:

  • Mappningen av data från DigitaltMuseum till K-samsök gjordes 2008
  • Mycket kan ha ändrats i DigitaltMuseum och i Europeana sedan dess
  • Europeana gav tydliga signaler om att det finns bra data hos museerna som inte kommer igenom vid skördning
Delete

Hej!

Jag och Amanda Sörhammar från Västergötlands museum kommer d 26/1 till Skövde

När är "samma klockslag" och var är "samma plats". Ni måste tänka på att det finns nya medlemmar : )

/Johanna

Reply to Discussion

Upload Files

Attach files (limit: 7MB)

© 2019   Created by Admin.   Powered by

Badges  |  Help  |  Privacy Policy  |  Terms of Service